Pytania stawiają też Amerykanie

Po polsku

Nie tylko w Polsce miliony ludzi zastanawiają się nad przyczynami katastrofy prezydenckiego samolotu Tu-154M. Pytania w tej sprawie coraz częściej stawiane są przez zachodnie agencje i dzienniki. Coraz częściej przed słowem katastrofa stawiany jest przymiotnik “tajemnicza”. 
Amerykański dziennik USA Today zastanawia się, jak to możliwe, że nie zadziałał system TAWS, w który samolot był wyposażony. Do tej pory, żaden samolot wyposażony w ten system nie uległ wypadkowi, polegającemu na zahaczeniu o przeszkodę, co tylko pogłębia tajemnicę katastrofy samolotu z Lechem Kaczyńskim - pisze “USA Today”.

crashx-large

Co to jest TAWS czyli “Terrain Awareness and Warning System”?
Jest to produkowany przez firmę Universal Avionics Systems w Tucson. System działa na podstawie danych z wysokościomierza, barometru oraz GPS i cyfrowych map kuli ziemskiej. Ostrzega pilotów przed zbliżaniem się do przeszkód, takich jak wysokie maszty, wierzchołki gór lub gdy po prostu leci zbyt nisko. W słuchawkach pilota rozlega się wówczas alarm i polecenie - ciągnij w górę.
System montowany jest w samolotach od 1990 roku, i jak twierdzą amerykańscy piloci, uratował życie wielu ludziom. Wypadki, których przyczyną było np. zahaczenie o jakiś maszt lub zbyt niski lot, jeśli TAWS działa poprawnie, już się nie zdarzają.To dlatego TAWS montowany jest na pokładzie wszystkich nowych samolotów, dziś zaledwie 5 proc. maszyn nie jest w niego wyposażonych.

To dlatego ta katastrofa robi się coraz bardziej tajemnicza - czytamy w “USA Today” .Pilot powinien zostać ostrzeżony o możliwości zderzenia z masztem antenowym, i to na tyle wcześnie, by mógł poderwać maszynę do góry. Amerykańscy piloci nie wyobrażają sobie, by ktoś mógł zignorować takie ostrzeżenie. Istnieje jednak powód, dla którego system mógł “nie zauważyć” przeszkody. Mapy USA i innych krajów rozwiniętych są bardzo dokładne, ale istnieją białe plamy na mapach takich krajów jak Rosja i krajów rozwijających się - wyjaśnia Bill Voss, prezes organizacji Flight Safety Foundation.Jego zdaniem mapa okolic lotniska pod Smoleńskiem prawdopodobnie była niedokładna.

Źródło: http://www.konservat.cba.pl/art.php?art=0686&path=arty2010#ha

Icons by N.Design Studio. Designed By Ben Swift. Powered by WordPress
RSS Zaloguj